söndag 11 maj 2008

Nisse-pisse-päronpung

Igår när jag satt och myste i min morgonrock vid 10-tiden på förmiddagen så knackar det rätt som det är på dörren. Är vår granne Nisse som meddelar att han tänkte gå in på vår tomt och klippa häcken som gränsar av våra tomter. Jag tänkte för stunden inte så mycket på det utan sa bara ok och gick in igen. Tog ca 2 sekunder innan jag kom på vad han sagt.
Häcken är nämligen en syrénhäck och ska blomma för första gången på 15 år, enligt honom. Häcken är full med knoppar och då får puckot för sig att han ska klippa ner den innan den har blommat!! Blev alldeles förvirrad och gick ut i min morgonrock för att fråga om han verkligen skulle klippa häcken nu när den äntligen ska blomma. Jorrå. Det skulle klippas. Han menade att han bett oss om hjälp i två år men att vi aldrig kunnat och nu hade han bestämt sig för att klippa den för han ville ha det gjort. Jag påpekade att anledningen att vi inte velat klippa den är att häcken skulle få "komma igen" och få en chans att blomma efter en rejäl nedklippning vi gjorde för 3-4 år sedan. Han menade att den växte för mycket och blev för jobbig att klippa och att den ändå aldrig blommade. Jag förklarade för andra eller tredje gången att häcken blommar inte om du klipper bort knopparna! *idiot* När den nu blommar för första gången på 15 år kanske du kan tänka dig att vänta med att klippa häcken tills efter midsommar?! Jag pekade på vår sandlåda till gräsmatta och menade att jag sett fram emot att häcken skulle blomma då de är de enda blommorna vi kommer få se i vår trädgård i sommar.
Han fortsatte att älta om att han ville ha en lättskött häck och undrade om inte jag kunde förstå det.
Jag svarade: -Jag förstår vad du säger, men jag håller inte med!
Sedan vände jag på klacken och gick in, arg som ett bi. Ringde Gabbiz, sedan kändes det lite bättre och efter ytterligare ett samtal, till mamma, så var det ganska bra...
När jag gick ut i trädgården någon timma senare hade han gått och låtit häcken vara på vår sida... När blommorna slagit ut ska jag ta ett foto och lägga upp så ni kan se.

Fick ett mail från en av mina kurskamrater som bor i Kiruna. Hon meddelade att det precis börjat snöa, igen. Jag hade godheten att meddela henne att vi har 24 grader i skuggan....

Inga kommentarer: