söndag 5 april 2009

Vad är IKEA-fenomenet?

Japp, då var det dags att gästblogga igen då.

Denna vecka har jag en fundering!
Vad är det med IKEA egentligen?
Jag förstår att det är jobbigt att konka runt på tre skrikande barn som springer runt och inte gör som man säger. Kanske har man också en ointresserad alternativt överambisiös partner som inte har samma vilja som en själv när man går längs de ringlande gångarna på IKEA.
Jag förstår att man borde vara helt slut efter en sån dag, trots att jag inte har några egna barn.

Hur funkar det då att vara singel och gå in på IKEA med en god vän i syftet att kolla på några köksluckor, kanske spontanhandla några värmeljus och strosa i lugn och ro?

Det borde ju vara lugnt o skönt, kul och avslappnat.
Tyvärr funkar det inte så.
När man entrar dörrarna till IKEA slås luften ur en direkt. Man blir genast en aning trött och vill provsitta några soffor som är vid ingången.
Man går vidare mot nästa avdelning och har redan ledsnat en smula, men god vilja får en ändå att hålla skenet uppe och verka possitiv och allmänt hungrig på inredningsdetaljerna.

När man gått genom halva butiken har man också fått en liten molande ryggsmärta i ryggslutet för att man gått så sakta (kan även bero på åldern)
När man gått genom ca 65% av butiken ser man inte längre vad som står på hyllorna, man är då så fokuserad på att ta sig till utgången fortast möjligt.

Väl vid kassan upptäcker man att det ligger värmeljus och doftljus i den blåa plasttrunken.
Jaha alltså precis samma varor som sist jag var på IKEA. Dessa varor väger tillsammans ungefär ett kilo. Inte alls tungt.

Hela det ovan beskrivna scenariot har uppskattningsvis tagit ca 12 minuter. Hur kan det komma sig då att man är helt slut och längtar hem till tvsoffan där lugn och ro väntar.

Jag bara undrar. Hur i H-vete gör ni med barn när ni går på IKEA. Går det överhuvudtaget att överleva?
Det är för mig ett mysterium....

För övrigt skulle jag vilja rekomendera komikern och musikern Jon Lajoie
Sjukt kul snubbe med bra sångröst.
kolla in honom på den där jo-tuben
http://www.youtube.com/watch?v=5PsnxDQvQpw&feature=channel

1 kommentar:

Emma sa...

Med en stark vilja ett ton tålamod och överdriven pedagogik funkar det bra faktiskt, men man väljer ju inte att åka till ikea en dag då barnen är hyperenergiska och supertrotsiga, det finns harmoniska dagar som passar bra för ikeabesöket :)