tisdag 15 april 2008

Vad är det med folk? *suck*

Scenario:
Äldre man, förmodligen 40-talist, vill komma in.
Yngre kvinna, jag, nekar honom p.g.a. att han är okänd.
Äldre man förmodligen förnärmad, fräser i porttelefonen och kör iväg.

Varför inte bara kliva ur bilen och gå de 10 metrarna fram till luckan när han märker att jag inte känner igen honom????? Ett telefonsamtal och han hade kunnat köra in, men nej. Då ska man bli otrevlig och stå och sura 30 meter från mig, ringa till personen han ska leverera till så han får komma ut och hämta sitt lilla brev. Istället för att prata med mig i två minuter stod han och surade i 10.... Ehhh...Man kan göra så, men det är definitivt inte rätt!

P.g.a. detta blir dagens fundering om det hade varit samma scenario om bilen körts av en yngre man eller en kvinna? Kan vara så att jag är full av fördommar men känner att de inte helt saknar grund. Finns ju en anledning att kvinnliga chefer inte varit vanligt förrän nu på senare år, eller?

Om du pallar så skriv gärna en kommentar kring detta, vill så gärna veta om det bara är jag som upplever att det är så här.

Puss och Gos

2 kommentarer:

gabbiz sa...

Många "äldre", dvs äldre än vi, verkar tro att resten av världen ska anpassa sig efter dem. Som någon sorts snedvriden "man ska visa respekt för de äldre". Men jag tycker att alla människor ska respektera varandra, och det gör man bäst genom att behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Det är aldrig en bra idé att spotta och fräsa och svära när man vill ha något, det är oftast helt kontraproduktivt. Och det gäller båda könen och alla åldrar.

Jag tycker nog inte att jag har märkt att kvinnor skulle vara "bättre" än män på det här området, däremot är unga oftast trevligare än äldre.

Som kvinna, knappt 30, är det oftast män i min egen ålder som är absolut trevligast, i andra hand kvinnor i min ålder, och i tredje hand äldre av båda könen.

Nuförtiden träffar jag mest bara trevliga och normala människor, i och med mitt jobb och min bostadssituation, så det får man väl vara glad för.

Vompi sa...

Ja, var glad för det. Tyvärr har jag ett jobb där man ofta får ta den första smällen när folk är riktigt uppretade. Att vi som entreprenörer bara gör vad DERAS företag bett om spelar ingen roll. Trist men så är det. Tror helt klart att det ligger mycket i det du skriver. Du är så klok! Puss tjejen.